Leestijd: ca. 4 minuten

Na gisteren deel 1 vanuit SES London met de keynote van Avinash, vandaag een aantal tips vanaf SES vanuit verschillende invalshoeken. De keynote van vandaag was ook weer erg inspirerend en werd verzorgd door Bryan Eisenberg. Met zijn tips trappen we af:

Tips van Bryan Eisenberg :

Om te sturen op conversie moet je absoluut overtuigend zijn, dus ook je website. Eisenberg identificeerde 4 verschillende persoonlijkheden waar je in die overtuigingskracht rekening mee moet houden. Als voorbeeld gaan we hierbij uit van Amazon:

  1. Spontaneous – top sellers
  2. Humanistics – checking reviews
  3. Methodicals – zoeken op Genre
  4. Competitives – zoeken op acteur/titel etc.

Waar het hierbij om gaat is dat voor iedere groep wel een aparte “persuasion architecture” past en hierbij prioriteit erg belangrijk is. Methodicals en Competitives zijn toch wel geneigd zich te verdiepen voordat een aankoop wordt gedaan. De grootste winst is dus op het eerste gezicht bij de twee eerste groepen te halen.

Over multi-variate testen had Eisenberg een enigzins opmerkelijke opvatting. Het is namelijk helemaal niet altijd nodig om alles in kleine stukjes op te delen en kleine dingen te testen. Door jezelf een beetje te verdiepen in het verkeer naar je website en te zien welke van de boven genoemde categorie doelgroep je te pakken hebt kun je ook gewoon op een intelligente manier je site aanpassen. Dus eerst de basics: zet uberhaupt een button neer, in plaats van te testen wat voor kleur deze moet zijn.

Check ook wat de mogelijkheden van reviews zijn. Reviews zijn vaak niet eens alleen beoordelingen van procucten voor een bezoeker, maar zelfs een manier om door een site te navigeren. Door deze duidelijk door te communiceren bereik je dat de doelgroep die hier veel waarde aan hecht zich gelijk naar een conversie kan navigeren. Makkelijk te implementeren, en sorteren op reviews en ratings kan zo een grote bijdrage aan conversie leveren.

Enkele tips die @theGrok verder mee gaf waren redelijk basic, maar daardoor zeker niet minder waardevol. Simpele overtuigingsmiddelen werken online gewoon goed. Denk aan schaarsheid, waarbij je een actie promoot en gelijk aangeeft dat er nog maar beperkte vooraad is. Net zoals het invullen van een formulier zo “idioot bestendig” mogelijk moet zijn en de bedankpagina toch wel de ideale pagina is om nog iets aan extra conversie te bereiken. Binnen 1 uur is een lead namelijk al 6 keer minder sterk geworden, aldus Eisenberg.

Ook gaf Eisenberg een leuk voorbeeldje van Dell weg. Daar gebruikten ze op productpagina’s eerst “learn more” buttons om meer informatie over een product te geven. Sinds dit veranderd is naar “Help me choose” heeft dit Dell op jaarlijks letterlijk miljoenen meer opgeleverd. Bezoekers zijn namelijk in gedachten ook op zoek naar een ervaring, en het is onze taak briljante ervaringen te verzorgen!

Tot slot 5 stappen naar een betere conversie:

  1. Identificeer problemen
  2. Bouw een to do list
  3. Documenteer je hypothese voor verbetering (intelligent, dus denk erover na en ga niet blind testen)
  4. Prioriteer
  5. Test en execute!

Morgen de keynote van Jim Sterne over social media metrics! Later ook meer tips uit de sessies na de keynotes!

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

5 reacties

  1. Vincent Neve

    Hi Anne Jan! thanks, ik heb vooraf wat webinars van Eisenberg gezien en die waren eerlijk gezegd nogal traag. Zeker vergeleken met bijvoorbeeld Avinash Kaushik. We kwamen echter binnen en ten eerste leek hij wel een kilootje of 20 kwijt te zijn en er kwam echt een berg energie vanaf.

    Later meer over de keynotes en de andere sessies hier op SES Londen nog!

    Beantwoorden
  2. Erwin Sigterman

    Ik heb toch altijd moeite met de 4 verschillende persoonlijkheden die worden gebruikt in Persuasive Architecture. Ikzelf gebruik liever metaprogramma’s die bekend zijn uit de NLP-hoek. Dit geeft mij veel meer houvast!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.