Leestijd: ca. 2 minuten

Eén van de meest interessante presentaties op Monitoring Social Media bootcamp was die van Philip Sheldrake en ging over invloed. Volgens Philip is de manier waarop invloed wordt gebruikt in veel tools zware onzin omdat er geen relevantie en context wordt meegenomen. Onder andere Klout, SocialMention en Lijit berekenen invloedscores met functies die nietzeggende scores opleveren.

Zijn definitie van invloed is de mate waarin je erin slaagt om andere mensen op een andere manier te laten denken of doen. Hij gaat in zijn model uit dat er 6 influence flows zijn waarin invloed zich uit:
 
De meeste scoringsmodellen zijn gericht op de persoon die invloed uitoefent (influencer) terwijl deze gericht zouden moeten zijn op de invloed die je als organisatie in zijn geheel hebt.

Op een volwassen manier bepalen wat invloed is betekent het terugvolgen van de uiteindelijke invloed / actie naar de bron. Je moet dus de hersens en het gedrag van degene die bijvoorbeeld gekocht heeft gaan uitpluizen om erachter te komen hoe hij is beïnvloed en waarom hij die keuze heeft gemaakt. Dit laat zich niet door wat simpele followers en retweet metrics weergeven maar is een intensieve klus die traditioneel gedaan wordt door marktonderzoekers.

Zijn volledige presentatie is hier te bekijken:

Over de auteur

Michiel is business manager bij FinchLine social media monitoring & analyse, en geeft bedrijven data-gedreven marketing inzichten vanuit SallyKnows.

6 reacties

  1. Bram Koster

    Goeie post, Michiel. En erg fijne presentatie om te sharen. Gevoelsmatig had ik altijd al wat problemen met die “influence tools” en de manier waarop ze invloed berekenen/definiëren. Nu weet ik zeker dat ze waardeloos zijn en waarom. Maar vooral ook hoe je er zinvoller mee omgaat.

    Beantwoorden
  2. Peter van Loevezijn

    Hoi Michiel,

    Als je echt geïnteresseerd bent in hoe invloed en overtuigen werkt, dan raad ik je het boek ‘Invloed’ aan van Robert Cialdini aan en het boek ‘ IJs verkopen aan eskimo’s’ van Pacelle van Goethem.

    Beantwoorden
  3. Ramon Kool

    Ik vraag me bij sites als Socialmention ook af hoe ze omgaan met zaken als taal. Hoe weten ze immers dat teksten positief danwel negatief zijn. Voor Engels kan ik het me voorstellen, maar andere talen hebben dan andere voorwaarden. Hoe doen ze dat? Wel iets om rekening mee te houden. Natuurlijk, het kunnen handige tools zijn, maar afhankelijk van je doel moet je er voorzichtig mee om gaan,…

    Beantwoorden
  4. Michiel van Gaalen

    @Peter dank voor de tip, boeken zijn besteld
    @Ramon ondersteuning voor “buitenlandse” talen van meeste tools is niet aanwezig. Meestal worden niet Engelstalige bronnen niet, of alleen op verzoek ingelezen. Sentimentanalyse is iets dat complex is en waar we nog een lange weg te gaan hebben. Leuk onderwerp voor een nieuwe post 😉

    Beantwoorden
  5. Ramon Kool

    Inderdaad een leuk onderwerp voor een nieuwe post. Binnenkort kunnen jullie twee nieuwe van mij verwachten, welliswaar over een ander onderwerp, maar toch 😉

    Beantwoorden
  6. Bram Koster

    @Peter, @Michiel: die boeken gaan heel erg over hoe je op persoonlijk niveau overtuigt/beïnvloedt en de inhoudelijke kant ervan. Waaraan moet je boodschap voldoen, etc.

    De presentatie hierboven gaat veel meer over het verloop van invloed binnen een groep. Dat is volgens mij best een verschil.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.