Op 25 februari 2011 had Fontys Hogescholen haar finest moment met het eindevent van het iPadproject. Het experiment met 100 iPads voor studenten was in alle opzichten een succes en alle bereikte resultaten kwamen uitgebreid aan bod tijdens een bijzondere middag. Niet alleen werd duidelijk wat het project van initiator, inspirator en motor Eric Slaats voor het leren van studenten had opgeleverd, ook werd nog eens duidelijk welke bijzondere applicaties studenten hadden ontwikkeld in de pilotperiode. Wie daar het fijne van wil weten, moet maar eens kijken op iFontys.

Eindelijk een mooi voorbeeld van de succesvolle inzet van iPads in het onderwijs. Leren met mobile devices bestaat nu echt in Nederland en kan nu alleen nog maar groeien als andere instituten Fontys Hogescholen hierin volgen. Ik mocht tijdens het event mijn kijk geven op de iPad en dat was een mooie gelegenheid om mijn aangescherpte ideeën te delen met alle aanwezigen. Ik zeg aangescherpt, omdat ik in mei 2010 in het artikel Vier redenen waarom de iPad het onderwijs verovert het onderwerp al eens had aangekaart. Toen zag ik alles zonnig, maar inmiddels zie ik wel een paar wolken.

Het succes van de iPad als mobiel leerinstrument meet ik inmiddels af aan drie criteria. Het is het bekende rijtje van hardware, software en content. Hoe goed scoort de iPad hierop?

1. Hardware
Het bijzondere is dat de iPad nooit specifiek voor het onderwijs is gemaakt, maar zich er uitermate goed voor leent. Handzaam, snel, veel connecties. Natuurlijk kan elke gebruiker drie verbeterpunten noemen, maar heb je dat niet bij elk ding? Een van de reacties op mijn artikel destijds was dat je er geen scriptie op kunt tikken. Ik zei toen dat dit misschien geen makkelijke klus is, maar dat ik me afvraag of we over een tijdje nog wel klassieke scripties schrijven. Misschien zet een iPad ons wel op een heel ander spoor van interactieve, multimediale proeven van bekwaamheid.

2. Software
Inmiddels zijn er vele apps die speciaal voor het onderwijs zijn gemaakt, danwel heel goed bruikbaar zijn voor het onderwijs. Het gaat dan zowel om vakinhoudelijke thema’s als apps die een hulpmiddel zijn, bijvoorbeeld notitieapps. There’s an app for everything. En als die app er dan toch niet is, dan wordt die gewoon ontwikkeld. De ontwikkelde apps binnen iFontys zijn daar een mooi voorbeeld van.

3.Content
So far so good. Dan content. Hier lijkt het succes wat te stokken, want er is nog relatief weinig content beschikbaar als ebook in welk format dan ook. Het punt is dat je die zelf niet zomaar maakt en als je dat zou doen, al snel tegen zaken als auteursrechten aanloopt. Hier ligt een uitdaging voor de uitgevers/educatieve uitgevers. In Amerika gaan nu de eerste grote educatieve uitgevers grootschalig aan de slag met hun titels als ebooks, dus voor de Engelstalige vakliteratuur zijn de prognoses goed. Maar in Nederland?

Of de Nederlandse uitgevers dit ook snel gaan doen, hangt naar mijn idee van twee dingen af: vertrouwen dat goede content nog steeds geld waard is, ook digitaal, en een stijgende roep vanuit het onderwijs om goede e-content.

Het eerste punt: vertrouwen
Het stomste wat uitgevers kunnen doen, is de angst vertonen die de muziekindustrie ook liet en laat zien. Angst voor illegale kopieën en downloads. We weten inmiddels allemaal wat die angst heeft opgeleverd. In plaats van die angst te vertonen, is het slimmer om slim na te denken over de waarde van goede content en de juiste manier om die waarde te verzilveren. Ik besef dat de belangen groot zijn, alleen al omdat onderwijsmethoden enorme cashcows zijn en daar wil je geen risico’s mee lopen. Maar een verandering die je niet tegen gaat houden, kun je maar beter met vertrouwen tegemoet zien, dan met angst afweren.

Het tweede punt: de roep om content
Nederlandse uitgevers zullen naar mijn mening sneller overstag gaan wanneer de vraag vanuit het onderwijs groot genoeg wordt. Die vraag moet dan van gebruikers komen: scholen, docenten en studenten. Die moeten die behoefte expliciet hebben en maken. Maar docenten zijn regelmatig gewend aan de genoemde langlopende lesmethoden en willen pas overstag gaan als die methode dan ook in ebook beschikbaar is. Wie gaat dan op wie wachten? Dit is nog wel een lastig punt.

Dan de studenten, waarvoor het allemaal bedoeld is. Zij moeten de factor zijn die bepaalt dat de ebooks er gewoon moeten komen, dat ze zich alleen inschrijven bij opleidingen die deze innovatie hebben omarmd, danwel bereid zijn om ervoor te gaan. En daar zou het belang van de scholen moeten liggen. Innovatief imago versterkt aantrekkingskracht en is dus lucratief. Los van het eigen geloof in de kracht van innovatie in het onderwijs.

Wel of niet?
Ik geloof dat de iPad (of welke kloon dan ook) niet meer weggaat uit het onderwijs. De definitieve doorbraak zit ‘m in het gedrag van de uitgevers en die gedragsverandering is naar mijn idee een kwestie van tijd. Het onderwijs verdient de iPad en de iPad verdient het onderwijs. Een van de mooiste quotes die ik ooit tegenkwam, is die van een uitermate tevreden docent die de iPad heeft omarmd:

‘This is a device we bought, but it’s not just a textbook or an instrument, or a set of art tools – it’s all of those things and more’

12 reacties

  1. Ruben

    pfff wat kan je nou leren van een machine waarvan je niet eens mag bestuderen hoe het werkt?
    Wat een troep.
    Tijd voor free/opensource in het onderwijs.

    Beantwoorden
  2. Peter van Loevezijn

    Dag Ruben,

    Dank je voor je reactie. Inderdaad, je kunt niet onder de motorkap krijgen, maar volgens mij vinden de meeste studenten dat ook helemaal niet zo interessant. En ondanks die beperking heeft iFontys toch heel veel opgeleverd en wordt de iPad in veel landen omarmd door het onderwijs.

    Beantwoorden
  3. Eric Slaats

    Hallo Ruben

    In het project is ook android (open source) aan de orde geweest. De applcaties die ontwikkleld zijn, zijn tevens voor Android gemaakt. Reden voor het gebruik vn iPads was simpelweg de beschikbaarheid in juli.

    Kortom we sluiten niets uit

    Beantwoorden
  4. Jules

    Het grote nadeel van Apps is de afhankelijkheid van de AppStore.

    1. je moet je applicatie in de winkel zetten, en kan dus nooit een ‘besloten’ (prive voor de school alleen) applicatie gebruiken
    2. je bent afhankelijk van de doorlooptijd van en toelating tot de winkel van Apple
    3. Apple wil graag 30% van de prijs van de publicaties/apps opstrijken. Dit gaat zeker doorberekend worden aan de studenten

    Mijn voorkeur zou uit gaan naar web-based apps. Die kan je zelfs benaderen met een laptop. Minder glimmend, maar je kan er zelfs je scriptie op tikken.

    Beantwoorden
  5. Eric Slaats

    1) De apps worden gratis en niet alleen voor Fontys
    2) We zitten nu nog in een Beta stage doorlooptijd bij Apple valt op zich mee.
    3) 30% van gratis ….

    Een app als iPresent/weview heeft geen nut op een laptop, dat is de aard van de app.

    Beantwoorden
  6. Petran

    Ook ik geloof dat de tablet niet meer uit het onderwijs gaat verdwijnen. Waar ik behoefte aan heb, is een programma waarmee ik ipv van een reader mijn materiaal als mix van tekst, animatie, video etc. kan aanbieden. Het resultaat zou dan via tablet, pc, smartphone beschikbaar moeten zijn, liefst met de mogelijkheid tot het maken van aantekeningen en delen van commentaar/inzichten op gelezen/bestudeerde stukken. Leren wordt zo een multimediale, sociale bezigheid waarbij je de leerstof altijd en overal bij de hand hebt. De studenten zijn al zover, zie maar hoe zij deze zaken reeds in hun eigen leven gebruiken. De vraag is hoe wij als (hogeschool)docenten hier snel en eenvoudig bij kunnen aansluiten!

    Beantwoorden
  7. Michel Kao

    De iPad heeft volgens mij tot nu toe als goede katalysator gewerkt (en werkt nog steeds) om materialen voor het onderwijs direct en makkelijk(er) beschikbaar te maken. Ik juich de komst van andere tablets dan ook toe, zodat we de mogelijkheid hebben om met minder gesloten systemen in het onderwijs te werken.

    Naast de content ben ik benieuwd naar wat apps in de toekomst zullen bieden: het aanbieden en ontsluiten van informatie zoals veel apps nu doen en/of ook het creëren van materialen door docenten en studenten.

    Petran: die mix van multimediale bezigheid, zou die mogelijkheid geboden kunnen worden door de verschillende materialen (film/leesmaterialen, maar ook reacties en producten van studenten)op een (leer)omgeving b.v. à la facebook of interne leeromgeving te plaatsen en deze te ontsluiten via 1 of meerdere iPad apps? Dus de leeromgeving als basis, met ontsluiting via apps?

    Beantwoorden
  8. Peter van Loevezijn

    Hoi Petran en Michel,

    Dank voor jullie meningen en ideeën. Het idee van de mix zie je inderdaad nog niet terug in een echte app, maar natuurlijk wel in alle platforms die er zijn. In al die platforms kun je alles integreren. Je moet ze op een tablet dan wel in een browser oproepen. Vraag verder eens aan Eric Slaats (zie commentaren verder naar boven) wat zij nog aan te ontwikkelen apps in de planning hebben staan. Misschien is de multimediamixapp wel een interessante optie.

    Groet,

    Peter

    Beantwoorden
  9. Theo Schijf

    Tjonge wat positief weer. Apple gefeliciteerd. De MacBook was en is niet geschikt voor het onderwijs en de iPad ook niet. Het zijn WEL de mooiste apparaten. Echter het gebrek aan content en wat iPad betreft het gebrek aan Flash-ondersteuning is een showstopper. Gelukkig ondersteunen de verbeterde versies van iPad en iPad2 WEL Flash (zie http://www.motorolaxoom.nl) waardoor alle webapps gewoon werken. Er is dus hoop.

    Beantwoorden
  10. Edwin van der Poel

    @ Theo

    Ik denk dat de iPad van Apple in sommige opzichten inderdaad te beperkt is. Gek genoeg lopen ze nog wel ver voor op de concurrentie die al een jaar de tijd heeft gehad om een goed alternatief op de markt te brengen. De Galaxy Tab was tot dusver geen succes en dat moeten we van Xoom van Motorola ook nog maar afwachten. Ondanks dat die apparaten betere specs hebben. Apple heeft de beste marketing.

    Beantwoorden
  11. Peter van Loevezijn

    @Edwin, Dank voor je reactie. Het is inderdaad opvallend dat de concurrenten nog geen echt alternatief hebben kunnen bieden. Over de beperking van de iPad. Het bijzondere aan het hele verhaal is dat de iPad nooit voor het onderwijs is bedacht, maar dat velen enorme toepassingsmogelijkheden voor het onderwijs zagen en de iPad onderwijsvernieuwing een enorme impuls geeft.

    Groet,

    Peter

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.