Leestijd: ca. 2 minuten

facebook-apiFacebook heeft afgelopen week de Marketing API voor alle ontwikkelaars opengesteld. Dat wil zeggen dat iedereen zich kan aanmelden en mits men zich aan bepaalde voorwaarden houdt, op de Ads API mag gaan ontwikkelen. Tot op heden was de API, die sinds 2009 bestaat, slechts voor een twintigtal bedrijven wereldwijd beschikbaar. Het enige Nederlandse bedrijf dat toegelaten is tot deze selecte groep, lanceert binnenkort zijn API tools. De Facebook tools die deze partners ontwikkelden, wordt met name gebruikt door grote adverteerders. Kleinere adverteerders kunnen gebruik maken van de Power Editor. Deze tool voorziet in het uploaden van grote aantallen advertenties, maar niet in zaken als rapportage en optimalisatie, waar de huidige API tools steeds beter in worden.

Facebook spreekt van de Marketing API, omdat tegelijk met de advertenties ook de pagina’s en insights kunnen worden gemanaged. De belangrijkste voordelen van de API volgens Facebook:

  • Geavanceerde functionaliteiten
  • Cross media apps voor publicatie op pagina’s en advertenties
  • Bereiken van niches met gespecialiseerde apps

Door het openstellen van de API hoopt Facebook dat software nog competitiever en voordeliger in gebruik wordt, zodat adverteren op Facebook voor meer bedrijven interessant wordt en blijft. Bedrijven die zich willen aanmelden kunnen dat hier doen.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.