Leestijd: ca. 4 minuten

De toekomst van de journalistiek kan ik niet voorspellen. Maar een profielschets van waar een journalist in mijn ogen in de toekomst aan moet voldoen kan ik wel schetsen. Aan de hand van een presentatie van professor Sree Sreenivasan van de Journalism School – Columbia University en student Vadim Lavrusik leg ik mijn profielschets uit. Sreenivasan en Lavrusik noemen de journalist van de toekomst een tra-digital journalist.

Tra-digital
Een tra-digital journalist is een persoon die alle vaardigheden en waarden van een traditionele journalist heeft en deze combineert met een digitale overlay. De journalist van de toekomst is een journalist die de nieuwe media-gereedschapskist tot zijn beschikking heeft en dit combineert met een nieuwe media-mindset. Jonathan Landman van The New York Times omschrijft het alsvolgt: “Je hebt digitale vaardigheden nodig, maar moet ook het vermogen hebben om digitaal te denken.” En dit is een mindset die momenteel nog door veel journalisten gecreëerd moet worden. Weet als journalist wat je wel en niet kunt doen bij en met een online verhaal. Je moet de waarde van online content kennen.

Multimediale verhalenverteller
In principe is de nieuwe journalist een multimediale verhalenverteller. Je moet beschikken over de juiste digitale vaardigheden en de juiste hulpmiddelen voor het juiste verhaal op het juiste moment. Daarnaast moet je weten hoe je bepaalde woorden, foto’s, video, audio en interactive graphics in moet zetten. Denk daarbij aan het produceren of bewerken van video, livestreamen, audio-podcasts of zelfs webcasts, slideshows of audio-diavoorstellingen. Sommige verhalen behoeven juist wel die extra’s, maar let op: veel verhalen behoeven die extra’s niet. Ook moet je in staat zijn om verhalen in verschillende formats te gieten. Het is wel belangrijk om je te specialiseren in één ding, zo voorkom je dat je niet een manusje-van-alles wordt.

Community-bouwer
Social media journalisten zijn nog geen vaste redactieleden. Vooral nu – omdat veel redacties denken dat social media hét toverwoord is – wordt er van redacteuren verwacht dat ze op elk sociaal netwerk actief zijn. Daarbij wordt vaak vergeten dat het gaat om de dialoog met de consumenten. Daarom is het belangrijk dat de journalist van de toekomst een echte community-bouwer wordt. Iemand die zich alleen maar bezighoudt met het vergemakkelijken van (online) gesprekken en ook actief deelneemt aan deze gesprekken en daarnaast er ook voor zorgt dat het publiek gemakkelijker met elkaar in gesprek komt. Eigenlijk onderhoud je de hartkloppingen van het webpubliek. Je wordt als het ware een community manager.

Betrouwbare aanwijzer
Mix je bovengenoemde vaardigheden, dan wordt je als het ware een betrouwbare aanwijzer voor je collega’s en het publiek. Belangrijk blijft dat je veel informatie vergaart en deze ook deelt, zowel online als offline, met je doelgroep en de redactieleden. Ze vertrouwen er namelijk op dat je de ruis wegfiltert. Daarnaast is het zo dat iedere keer dat je informatie deelt, je credibility stijgt. Zowel voor het publiek als voor je collega’s. Want je bent namelijk behulpzaam, bruikbaar, informatief, entertaining, interessant en leuk. Op deze manier creëer je ook een stevigere basis voor het medium waarvoor je werkt. Het publiek zal eerder naar jou als journalist en naar jou als medium verwijzen, omdat ze jouw ‘gezicht’ kennen.

Deze blogpost verscheen eerder op www.nerdette.nl.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.