Leestijd: ca. 4 minuten

Affiliate Marketing zorgt voor veel bedrijven voor een substantieel onderdeel van de online omzet. Deze omzet word gegenereerd door affiliate websites die als het ware fungeren als een reseller van de adverteerder. Om als affiliate succesvol te zijn is het zaak rekening te houden met veel verschillende factoren. Aan de hand van deze infographic beschrijf ik de 10 meest belangrijke punten waar een affiliate aan zou moeten voldoen.

1. Ken je publiek

Als affiliate is het essentieel om te weten waar je bezoekers vandaan komen en waarom ze juist op jouw site terechtkomen. Door dit te analyseren kun je de website aanpassen aan de behoeften van de bezoekers, waardoor je de kans op conversie vergroot.

 

2. Ben betrouwbaar

Consumenten herkennen affiliate websites die nutteloze producten aanprijzen en geen toegevoegde waarde leveren direct. Zorg ervoor dat de doelstelling van de affiliate website is om retentie van aankoop te realiseren; oftewel, de consument moet vaker naar de affiliate website terug willen komen.

 

3. Ben behulpzaam

Ben je er als affiliate bewust van dat je behulpzaam moet zijn voor de consument, in zijn zoektocht naar een goed product/dienst en dat je ook zelf daar in gelooft. Hierbij helpen bijvoorbeeld goede beschrijvingen, consumenten beoordelingen en tips.

 

4. Ben transparant

Laat aan de consument zien dat je een affiliate website bent en dat je affiliate uitingen gebruikt, zodat de bezoeker geen gevoel krijgt bij een enkel commerciële pagina te zijn beland.

 

5. Ontwerp zorgvuldig

Een juist design, wat aansluit bij de content en promotiemateriaal is belangrijk. Als affiliate is optimalisatie hierin een doorlopend proces; probeer verschillende producten, advertenties en text om de perfecte combinatie te vinden. Feedback van je bezoekers is hierin van zeer grote waarde!

 

6. Probeer verschillende affiliate programma’s

Aangezien ieder affiliate programma anders is qua voorwaarden en aanbod, is het interessant om hierin niet enkel voor één affiliate programma te kiezen. Wissel regelmatig tussen affiliate programma’s om uit te vinden welk hiervan het beste aansluit bij de website.

 

7. Creëer tijdloze content

Consumenten vinden verouderde informatie erg hinderlijk en zullen hierdoor geneigd zijn om de website te verlaten. Als affiliate kun je “outdated” informatie ondervangen door te linken naar pagina’s met actuele content. Dit mag zelfs content zijn van derden die je bijvoorbeeld in een frame in je eigen affiliate website vertoont.

 

8. Ben geduldig

Het kan wat tijd in beslag nemen dat een affiliate website gaat renderen. Wees niet ongeduldig en blijf investeren in de kwaliteit van de pagina’s via nieuwe links en content.

 

9. Blijf relevant

Het aanbod (vooral als het gaat om actiematige uitingen) moet relevant zijn en niet verschillen van de concurrentie. Omdat de voorwaarden van affiliate programma’s snel veranderen, moet je hier bovenop zitten. Hierbij kan het erg helpen om gebruik te maken van productfeeds die adverteerders aanbieden. Aangezien deze bestanden live zijn (en dus up-to-date) ben je gegarandeerd van de beschikbare producten tegen de juiste prijzen en beschrijvingen.

 

10. Content is king!

Vergeet nooit als affiliate dat een bezoeker naar je website komt om de inhoud die je aanbiedt. Ondanks dat het verleidelijk is om te focussen op “money-making” tweaks is dit niet wat de consument van de website verlangt en zal dit op de lange termijn niet het gewenste resultaat opleveren.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

9 reacties

  1. Roy

    Het gaat mij niet daarom, maar om het feit dat affiliate partijen altijd de mond vol hebben van goede voornemens en ideeen maar de uitvoer over het algemeen erg matig tot non-existent kan worden genoemd. Ze zouden deze punten eens op zichzelf toepassen…

    Beantwoorden
  2. Leon Gerrits

    @Roy, realiseer je wel dat het artikel tips/guidelines bevat voor de affiliate. De rol van de netwerken is zeker een belangrijk punt, maar niet de basis van deze post.

    Beantwoorden
  3. Roy

    @leon dat doe ik ook wel. Mijn antwoord daarop is dan ook: practice what you preach.

    Overigens gaat dit niet direct om Leon of zijn werkgever, maar de branche in het algemeen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.