De laatste tijd heb ik veel nadruk gelegd op de iPad als bijzonder leerinstrument en daarmee raakte de smartphone wat uit beeld. Een recent gepost artikel dat ik las, bracht de smartphone voor mij weer in beeld en het benadrukte nog eens hoe bijzonder het apparaat voor leren is.

het moment
Het artikel was een post van John Feser met de titel mLearning Is Not eLearning On a Mobile Device. Het artikel gaat eigenlijk over de verschillen tussen eLearning en mLearning en geeft daar een bijzonder scherpe analyse bij. Alleen al om die reden is het de moeite waard om te lezen. Maar wat me daarnaast weer heel duidelijk werd, was het feit dat mLearning via smartphones je de mogelijkheid biedt kennis te verkrijgen op het moment dat je het nodig hebt. Je gebruikt een smartphone niet primair om kennis te verkrijgen die je op een ander moment gaat gebruiken. Nee, het is het moment zelf waar de smartphone de leerkracht is en heeft. Die checklist, die job aid waarin de punten staan die je wilt raadplegen, die zijn direct beschikbaar op de meest mobiele manier.

doctor with iPhone
Feser geeft daarbij een aantal sprekende voorbeelden waarin mLearning via je smartphone veel toegevoegde waarde heeft en ook de meest ideale leervorm is ten opzichte van anderen. Ik vond het volgende voorbeeld wel erg mooi verwoord: ‘For instance, no one would want their cardiologist to need a refresher on the different valves of the heart prior to doing surgery. But you might feel a little bit more comfortable if your doctor pulled out his iPhone to confirm all the side effects of a new blood thinning medication that had just been developed while he is readying to prescribe a new course of treatments for you.’

1,08 miljard
Het artikel wakkerde mijn gedachten weer aan over de innovatie in leren die smartphones, maar ook andere devices en nieuwe technologieën mogelijk maken. Tegelijkertijd is er dan ook weer het besef hoe weinig deze leerkracht nog wordt benut door partijen die leren aanbieden en faciliteren.Ook al weten we dat nu al van de 4 miljard mobiele telefoons wereldwijd, er 1,08 miljard een smartphone zijn en dat 50% van alle zoekopdrachten via mobile devices gaan. Straks heeft elke lerende een smartphone en wil deze gebruiken voor just in time kennis. Dan is het wel mooi als die kennis dan ook mobiel beschikbaar is en mobiel geschikt is.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.