In eerdere posts heb ik al eens gewezen op nieuwe samenwerkingsverbanden rond social media en opleiden en leren. Ik had het toen over organisaties die met social media consultancy bureaus en trainingbureaus in conclaaf gaan om social media optimaal in te zetten voor leren. Ik heb daar nog eens verder over zitten filosoferen en wil die samenwerking eigenlijk in een breder perspectief plaatsen. Op welke manieren heeft een organisatie met social media te maken, hoe beïnvloeden die manieren elkaar en is het mogelijk om die manieren integraal te benaderen? Hier volgen mijn antwoorden.

Ik heb het volgende overzicht gemaakt om die manieren, connecties, in kaart te brengen en te laten zien hoe ze elkaar beïnvloeden. Uitgangspunt is dat social media op dit moment op drie manieren een organisatie raakt:
1. vanuit marketing/PR;
2. vanuit customer services/care/dare;
3. vanuit opleiden en leren/social learning.


Dit lijken drie verschillende connecties, maar ze hebben wel degelijk raakvlakken. Volgens mij hebben ze alledrie hun invloed op het imago/op de brand van de organisatie. Het imago of de brand wordt mede bepaald door de werkelijke ervaringen van klanten en de serieuze reacties van de organisatie daarop, door beïnvloeding van klanten via marketing/PR/recruitmentactiviteiten en door de social learning van de organisatie waarmee de organisatie zelf leert, maar ook haar omgeving laat leren door te delen en samen te werken.

Als deze raakvlakken er zijn, dan is het interessant om te kijken of je het thema social media en organisaties ook geïntegreerd kunt benaderen en dat social media experts op deze drie gebieden gezamenlijk met een geïntegreerde aanpak komen. Ik zie zeker mogelijkheden.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Add Comment Register



Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.