Leestijd: ca. 5 minuten

Het produceren, coördineren en managen van de content zijn de drie belangrijkste taken voor een contentmarketeer. Het is een korte samenvatting van een functie binnen een organisatie die meer omhanden heeft in de praktijk. Content is onderdeel in alle elementen van de marketingstrategie en is onlosmakelijk verbonden met de successen van die marketingstrategie. Dat maakt de functie van contentmarketeer zo complex.

Dat betekent dat een contentmarketeer moet beschikken over meerdere vaardigheden. Deze 12 vaardigheden verdelen we over de zogenaamde softe vaardigheden en harde vaardigheden.

Softe vaardigheden voor een contentmarketeer

De softe vaardigheden zijn die eigenschappen die de contentmarketeer moet hebben en die lastiger te herleiden of meten zijn.

  • Emotionele intelligentie
    De contentmarkteer moet de emoties goed kunnen beheersen. In de complexiteit van de functie en het coördineren van content bij vele verschillende stakeholders vraagt om een hoge mate van emotionele intelligentie.
  • Samenwerken
    Samenwerken met veel mensen binnen de organisatie is noodzakelijk. Begrip hebben voor verschillende doelen bij verschillende mensen, met die mensen kunnen overleggen en afspraken maken waarbij uiteindelijk je eigen doel ook wordt bereikt.
    Omdat iedereen zijn eigen doelstellingen heeft is het samenwerken niet altijd even gemakkelijk.
  • Initiatief tonen
    Zelf met een idee komen, deze uitwerken en uitproberen is een belangrijke vaardigheid. De regie nemen en de verantwoordelijk bij jezelf leggen zijn speerpunten die je helpen om het onderscheid te maken en daardoor succesvol te zijn.
  • Werkethiek
    Voor het genereren van content is het niet altijd noodzakelijk om op de vaste werktijden actief te zijn. Sterker nog, veel van de content zal op andere momenten tot stand komen. De werkethiek zorgt ervoor dat de contentmarketeer zich verantwoordelijk voelt en dat ook toont door minimaal te doen wat er moet en op momenten dat het kan ook een extra bijdrage te leveren. Een positieve werkhouding vormt natuurlijk de basis.
  • Passen in de organisatie
    Omdat de contentmarketeer met zoveel mensen moet samenwerken is een match tussen de culturen van de marketeer en de organisatie noodzakelijk.
  • Leergierig
    De contentmarketeer moet leergierig zijn. Experimenten uitzetten, leren van de resultaten, bijsturen, nieuwe ontwikkelingen testen en voortdurend op zoek naar het beter worden. Je leert van je fouten, dus fouten zijn geoorloofd.

De harde vaardigheden voor een contentmarketeer

De harde vaardigheden zijn die elementen waar je mensen op kunt afrekenen. Harde vaardigheden worden ook wel de sturende vaardigheden genoemd.

  • Analytisch
    De contentmarketeer is op de hoogte van de resultaten van de inzet van content op de verschillende media en kanalen en in de verschillende touch points. Door te sturen op deze KPI’s draagt de contentmarketeer bij aan het behalen van de doelstellingen van de marketingstrategie.
  • Digitale instrumenten
    Door kennis te hebben van de digitale instrumenten en middelen is het mogelijk om te sturen. Denk aan SEO, door het hebben van de inzichten in de mogelijkheden kan de contentmarketeer helpen in het vergroten van de vindbaarheid door te kijken naar teksten en gebruik te maken van alle mogelijkheden die er zijn.
  • Merk bouwen
    Het bouwen van een merk is niet alleen weg gelegd voor de contentmarketeer. Hij/zij heeft er wel een groot aandeel in. Het merkdenken zorgt voor een associatie in het denken van de klant. De content moet daaraan bijdragen.
  • Schrijven en redigeren
    Een contentmarketeer moet bijna vanzelfsprekend ook kunnen schrijven en teksten kunnen redigeren.
  • Verkopen
    Vaak zal de einddoelstelling van een marketingstrategie gekoppeld zijn aan het werven van klanten en dus uiteindelijk omzet genereren en verkopen. De contentmarketeer die de teksten maakt en redigeert zal daar op moeten kunnen sturen.
  • De klant kennen
    Tenslotte moet ook de contentmarketeer de klant (lezer) voldoende en goed kennen om in te kunnen spelen op de behoefte van de klant met de content.

Deze vaardigheden op een rij geven aan dat we op zoek zijn naar het schaap met de 5 poten. Niet elke contentmarketeer kan elke vaardigheid hebben. De ene marketeer heeft vaardigheden anders ontwikkeld dan de andere. Deze vaardigheden vormen wel een basis die mede zorgen voor het succes.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.