Leestijd: ca. 5 minuten

Inmiddels een tweetal weken geleden heb ik met plezier het boek de Conversation Manager van Steven van Belleghem gelezen (http://bit.ly/fO9gmp) en uiteraard wil ik graag met jullie delen wat ik van dit boek vond/vind.

Allereerst ben ik erg content met de manier waarop Steven (ervan uitgaande dat wanneer we Twitteren we op een ‘first-name-base’?) reageerde op mijn Twitter opmerkingen over het boek. Practice what you preach vind ik erg belangrijk en dat is hier zeer zeker het geval! Hij stond erg open voor mijn opmerkingen, en dat laat zien dat de mening van anderen daadwerkelijk gerespecteerd wordt.

Al met al beoordeel ik dit boek met een 8! Een goed punt in mijn ogen want in beoordelingen hoger dan een 9 geloof ik niet, er zijn namelijk altijd andere perspectieven. Het boek in één zin omschreven is een duidelijk, in-1-dag leesbaar en van wetenschappelijke kwaliteit met een sterke pragmatische inslag.
De reden dat het geen 9 is geworden heeft te maken met de diepgang, ik vind dit een redelijk onontgonnen gebied en merk dat theoretische diepgang gewenst is. Het belangrijkste wat meer diepgang kan gebruiken managers meer leidraad geven in het implementeren en toepassen van deze visie in hun bedrijf.

Design
Met een achtergrond als designer kan ik het ontwerp van het boek enorm waarderen. Design wordt in mijn ogen vaak onderschat in boeken, en vanuit dit oogpunt vind ik de Conversation Manager top! Het is in mijn ogen gericht op managers die vaak (claimen) weinig tijd te hebben. Lezen is dus niet voor ze weggelegd en een dik boek met veel tekst is dus een last op de schouders. Het krachtige gebruik van witruimte in dit boek geeft het gevoel dat een pagina niet veel tekst bevat. Daarbij zorgen de wat kleinere pagina’s ervoor dat je snel kan zeggen ik heb 20 pagina’s gelezen. Dat zijn ‘mijlpalen’ die goed voelen en ervoor zorgen dat een manager lekker door blijft lezen.

Schrijfstijl
De schrijfstijl is prettig, en geeft je vaak het gevoel dat je ook in een conversatie met u (of mag ik je zeggen, weet nog steeds niet hoe het zit met die ‘first-name-base’ zit) zit. Dat is plezierig. Verder werken de verschillende modellen, het gebruik van lijstjes, korte samenvattingen en de cases zeer verduidelijkend. In tegenstelling tot veel wetenschappelijke papers is dit wat meer praktische en prettigere kost, zonder de kwaliteit van een wetenschappelijke onderbouwing te verliezen.

Inhoud
Heb ik wat geleerd van dit boek? Het antwoord hierop is niet echt; en hoewel ik eerder helaas in de vorige zin wilde plaatsen heb ik dat bewust weer verwijderd. Het boek is namelijk ook niet gericht op mij als doelgroep, maar op managers. Persoonlijk ben ik professioneel sociale media verslaafd en draaien mijn concepten en mijn strategieën al rondom het managen van deze conversatie. Kortom het boek is een krachtige introductie die managers duidelijk uitlegt hoe managers moeten omgaan met de conversatie, alsof je een kind leert praten. Het is een leidraad voor managers om hun organisaties te veranderen en de specialisten te vinden die dit voor ze kunnen bewerkstelligen. Dit boek helpt ze bij het begrijpen van deze nieuwe materie.

Opmerkelijk voorbeeld
Een laatste voorbeeld uit het boek wat ik op inhoud niet helemaal kon plaatsen. Je geeft in het boek aan dat je Apple een open bedrijf vindt. Daar ben ik het dus totaal niet mee eens, hoewel ze de conversatie ontzettend goed weten te managen is Apple juist heel erg gesloten. Wat direct ook een van de oorzaken van de geruchtenmachine rondom Apple is. Je geeft aan dat Apple luistert naar hen klanten, iets wat niet echt in hun visie zit. Zij vinden juist dat het design-team het beter weet dan de rest van de wereld en dat alleen zij producten kunnen bedenken die daadwerkelijk innovatief zijn (iets wat zich de laatste 10 jaar ook redelijke duidelijk laat zien). Ik ben het dus niet helemaal eens met je dat ze luisteren naar de community, en een goed voorbeeld hiervan is het toelaten van Flash op de iPhone / iPad. Iets wat de gebruikers al jaren willen. Nu kan ik met mijn assumpties hier niet helemaal goed zitten aangezien ik niet in de organisatie van Apple kan kijken, mar het is in ieder geval zeker een discussie waard.

Over de auteur

Kevin is verhalenverteller, student & social media strateeg bij Pondres met een passie voor nieuwe media, social media, duurzaamheid en innovatie. Professioneel bemoeial, spuit 11 & semi-ongeleid projectiel.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.