Leestijd: ca. 2 minuten

Het boek Schrijven voor het web en sociale media speelt handig in op de kennisbehoefte die veel personen en organisaties op social media gebied hebben. De doelgroep voor dit boek zijn startende webredacteuren, webloggers en andere personen die professioneel content produceren voor het web. Het vertelt in een snel leesbare schrijfstijl over hoe je schrijft voor online en hoe je ervoor zorgt dat je ook gelezen wordt. De schrijvers hebben verschillende achtergronden die je ook terug vindt in het boek. Victor Peters is de oude rot in het vak en Annelies Verhelst is een jonge social savvy weblogster.

Interessant wanneer je start met lezen is de mogelijkheid je boek te registreren. Je krijgt dan toegang tot aanvullende informatie. Deze kon ik niet zo snel vinden, maar het boek is nog maar net uit dus ik wacht dit even af.

De eerste helft van het boek plaatst schrijven voor het web in een grotere context en behandelt schrijfstijl. Dit is met name handig voor mensen met weinig of geen schrijfervaring. Het tweede deel van het boek behandelt cmssen, web- en microblogs en geeft een mooie inzage in hoe je de content die je creëert promoot, inzet voor seo en laat renderen voor je website. Met name het promoten van je eigen content wordt erg praktisch beschreven. Dit is iets waar je als redacteur of weblogger veel zelf aan kunt doen.

Ik denk dat het boek een plaats in de boekenkast verdient bij iedereen die start met webloggen of zich professioneel met de (bedrijfs)website bezighoudt. Voor de gevorderde weblogger biedt het echter niet veel nieuwe informatie. Zelf mis ik nog een onderdeel hoe je aan je nieuws komt en een stukje over ontwikkelingen als social newsrooms en pressdoc. Maar misschien is dat weer wat teveel vanuit traditionele pr gedacht.

 

Over de auteur

Michiel is business manager bij FinchLine social media monitoring & analyse, en geeft bedrijven data-gedreven marketing inzichten vanuit SallyKnows.

2 reacties

  1. Annelies

    Hee Michiel,
    Bedankt voor je to-the-point review. Ik zal de suggestie voor meer informatie over het zoeken van nieuws meenemen, maar zoals je zelf al zei: dat valt wellicht een beetje buiten de scope. We gaan er toch een beetje vanuit dat je zelf nieuws genoeg hebt om te plaatsen, anders was je in eerste instantie geen website of weblog begonnen. Maar we onthouden hem!
    En verder: de aanvullende informatie is een ding van de uitgever, maar mocht je toch meer info willen, en vragen willen stellen, dan kun je kijken op de site van het boek zelf (als je op mijn naam klikt ga je er direct heen).

    Ik ben benieuwd of er nog meer suggesties komen voor aanvullende informatie. Nemen we allemaal mee voor een tweede druk :).

    Beantwoorden
  2. Victor Peters

    Nieuwsgaring is een goed onderwerp om toe te voegen. Het vinden van nieuwe content en dan met name content die niet voor de hand ligt. Zijn ook weer leuke en toegankelijke tools voor.

    Hopelijk een mooie toevoeging voor de volgende herziening.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.