Leestijd: ca. 6 minuten

Er zijn veel vormen van content. Elke vorm wordt op een specifieke manier door de ontvanger gebruikt. Meest voor de hand liggend is het verschil tussen het bekijken van een video of een vlog en een whitepaper of een blog. Het gaat er voor ons als marketeers om dat we de juiste content samenstellen waarbij de relevantie voor de ontvanger belangrijk is in combinatie met het gebruiken van het device waar de content op wordt ontvangen en gelezen (geconsumeerd).

Content moet vanuit het perspectief van een gebruiker consistent zijn. Er moet een duidelijke rode draad zijn die het voor de lezer logisch en begrijpelijk maakt. Anderzijds moet de content opgesteld zijn vanuit een doelstelling, bijvoorbeeld het genereren van leads of traffic naar de website.

Door het bespreken van de 8 meest voorkomende vormen van content ontstaat een beeld waarvan de ontvanger het meest verwacht dat deze er zo uit ziet. Herkenning is dan de factor waardoor de lezer gaat lezen. Naast de relevantie natuurlijk.

 

B2B content

De content die geschreven wordt voor en door business moet kort en pakkend zijn. Vaak is voor het B2B segment het inzetten van email (nieuwsbrief), een blog of verschillende sociale media het meest effectief. We lezen dan in een snel tempo en kort tijdsbestek de hoofdpunten die voor ons belangrijk zijn. Daar kun je als marketeer natuurlijk goed op inspelen door te meten welke content het meest wordt gelezen.

  • een b2b marketeer is het meest op zoek naar actualiteiten
  • daarnaast kan het gaan over trends
  • en tenslotte is een case altijd een goede optie
  • belangrijk is wel dat de content op het juiste moment komt, en dat juiste moment is niet eenduidig vast te stellen
  • bijna de helft van de B2B marketeers scant de nieuwsbrieven die voor hem/haar relevant zijn

 

User Generated Content

Content zelf produceren of content door de gebruikers laten genereren. In het laatste geval ben je afhankelijk van de kwantiteit en de kwaliteit. Echter, mensen lezen graag ervaringen en inzichten van anderen dan de onderneming zelf.

  • gebruik een thema waar je een reactie op vraagt, dat maakt het gehele spectrum smaller
  • door het wisselen van thema geef je ook andere mensen een podium, reacties nemen toe
  • deel de reacties van de mensen
  • denk ook aan het geven van creatieve ideeën
  • vergeet niet het eigen merk erbij te plaatsen en houden
  • maak gebruik van een hashtag, dat maakt het voor mensen die een kort bericht willen posten als reactie genakkelijker

 

Video

Video gebruiken heeft meerdere mogelijkheden. In dit artikel beperken we ons tot het ontwikkelen van bewegend beeldmateriaal ter promotie en het vloggen.
In het eerste geval maak je bewust een video waarin je een bepaalde boodschap wilt overbrengen. Vloggen is meer gericht op het delen van een stuk van je leven of van je hobby, kan zeker gebruikt worden als instrument. In alle gevallen bij het ontwikkelen van beeldmateriaal:

  • zorg voor een artistiek invalshoek
  • gebruik kleuren
  • denk aan een duidelijke boodschap of call to action
  • plaats er ook een onderhoudend element in, mensen moeten wel aangetrokken worden en blijven

 

Blog

Iedereen blogt wel. Het gaat te ver om de definitie van een blog te geven, dan ontstaat er een discussie over woorden. Basisgedachte is dat een blog een tekst is die meer of minder extra inhoudelijke informatie geeft. Zorg wel dat de blog aansluit bij het soort publiek en dat de inhoud relevant is.

  • in een blog staan goede voorbeelden en cases centraal en zorgen voor goede resultaten
  • denk wel vanuit een consistentie, een blog kan niet de ene dag over een thema gaan en de andere dag vanuit een volledig onverwachte andere invalshoek komen, de lezer moet op basis van de afzender een verwachting hebben van de blog
  • gebruik ook specialisten en denk aan een blog vanuit een branche, industrie, vakgebied of ander specialisme

 

Viral

Een viral ontstaat en kun je niet maken. Toch kun je ook een viral wel een beetje sturen.

  • zorg voor het brede verspreiden en delen van de viral vanuit je eigen basis
  • een sterke goede eenduidige duidelijke en compacte boodschap maakt dat de viral sneller wordt gedeeld
  • laat de boodschap wel aansluiten bij de cross media strategie

 

Infographic

Een infographic is een schematische afbeelding van een proces of onderwerp. Denk aan de afbeeldingen die in Pinterest worden gebruikt. Er is een grote groei aan infographics. Bedenk bij het samenstellen van een infographic:

  • mensen scannen eerst, de koppen en afbeeldingen moeten het verhaal in enkele seconden helder maken anders lezen we niet verder
  • de verhaallijn moet duidelijk zijn, vaak is 1 onderwerp meer dan genoeg
  • er zowel kwalitatieve alsook kwantitatieve informatie in moet staan
  • statistieken het verhaal versterken (moeten dan wel op elkaar zijn afgestemd)
  • het design pakkend is en de verhaallijn ondersteunt

 

White paper

Een white paper is vaak een wat langer stuk tekst met meer diepgang over een bepaald onderwerp of thema. Wanneer mensen eenmaal aan een white paper gaan beginnen verwachten ze ook meer diepgang.

  • 60 tot 70% van de tekst moet inhoudelijk zijn
  • daarna verdelen over weergave met afbeeldingen en verwijzigingen
  • gebruik zo weinig mogelijk humor, het gaat immers meer op de diepgang
  • vergeet niet de call to action aan het eind

 

Journalistiek artikel

Een artikel op basis van journalistiek heeft een diepgaande inhoud, onderbouwd met onderzoeken, interviews en research. De koppen en afbeeldingen moeten wel de aandacht trekken, het artikel zelf wordt vaak apart gelezen.

  • denk aan de inhoudelijke aspecten
  • zorg voor het fundament
  • spreek de lezer wel van tijd tot tijd aan

Elke vorm van content heeft zijn voordelen en nadelen. Het is aan de cross media strateeg om te bepalen welke vorm van content op welk medium en welk moment met welk doel wordt ingezet.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.