Leestijd: ca. 5 minuten

De sales funnel. Een thema dat vaak wordt aangewend zeker in een verkoop georiënteerde onderneming. B2B of B2C, profit of non-profit, op welke manier dan ook, iedereen zoekt naar klanten, donateurs, volgers etc. Het gehele proces wordt ook wel de funnel genoemd. De bekende trechter waarin we van niet-klant naar klant gaan.

Tegenwoordig wordt ook vaak gebruik gemaakt van termen als klantreis, customer journey of buyer journey. De basis van elke definitie is dat je weet wanneer er contactmomenten zijn, op welk moment in de reis die klantcontactmomenten plaats vinden om vervolgens daaruit te bepalen op welke wijze je het best het contact met die (mogelijke) klant kunt zoeken.

De funnel in beweging

Een funnel moet in alle fasen van de reis worden gevuld. Immers een funnel is een trechter en in elke fase van de funnel vallen er mogelijke klanten uit, gaat er een aantal door naar de volgende stap in de funnel en mogelijk schuiven er enkele naar binnen. Op basis van de nieuwe ontwikkelingen in media en mediaconsumptie is de funnel minder rechtlijnig dan deze in het verleden is omschreven. Een iteractief proces in de funnel maakt de funnel complexer en minder overzichtelijk. Het goed in kaart brengen van de funnel is een basisvereiste voor succes. Het bepalen van de ROI per stap of fase is een basisvereiste.

Om de funnel te laten groeien, het aantal mensen dat in de funnel zit, om uiteindelijk klant te laten worden, moet er voortdurend gewerkt worden aan groei van het aantal mensen in de funnel. Een aantal manieren om de funnel te laten groeien.

 

1. netwerken

Bezoek bijeenkomsten waar mogelijke klanten en klanten ook zijn. Zorg dat je met een aantal mensen in contact komt, verzamel visitekaarten en volg afspraken op.
Netwerken betekent niet dat je zelf voortdurend het woord moet hebben, luisteren is een belangrijke succesfactor in de communicatie.

 

2. aanbevelingen

Vanuit marketing perspectief is het duidelijk, peer-to-peer is een betere vorm voor succes dan alleen maar adverteren. Een aanbeveling krijgen van mensen is daarom belangrijk. Vraag om aanbevelingen bij tevreden klanten.
Een vorm van gamification om mensen die je aanbevelen te belonen is ook mogelijk. Door aanbevelingen zal het aantal mensen in de funnel zeker toenemen.

 

3. direct mail

Het sturen van een kaart, brief of fysieke post is eigenlijk een vreemde benadering in deze online tijd. Toch is het duidelijk. Aandacht is een belangrijke manier om succes te hebben. Het versturen van een offline mailing kan juist helpen bij het schenken van die specifieke aandacht en daarmee juist het leggen van contacten en opnemen in de funnel.

 

4. sociale media

Het bijhouden, volgen, monitoren en contact leggen via sociale media kanalen is logisch. Toch wijst de praktijk uit dat veel mensen die een funnel moeten managen geen gebruik maken van de contacten die mogelijk zijn via sociale media.
Zoek mensen, leg een verbinding, maak contact, stel vragen, zoek groepen op, verstuur berichten. Het aantal mensen dat contact terug legt is groter dan je vaak denkt.
Het is echter niet een medium dat met 1 druk op de knop succes oplevert. Het inzetten van sociale media vraagt wel om een tijdsinvestering en een langere adem.

 

5. email marketing en nieuwsbrieven

Inhoud en content delen via email en nieuwsbrieven is een andere vorm van contact leggen. Mensen die je verder wilt hebben in de funnel een nieuwsbrief aanbieden om daarmee het bereik te vergroten en regelmatig contact te hebben legt een basis voor succes.

 

6. cross media aanpak

De verschillende media en mogelijkheden moeten wel op een logische en consistente manier op elkaar worden afgestemd. Zomaar een contact leggen op een netwerkborrel, zomaar een direct mail versturen en zomaar een nieuwsbrief versturen zal niet leiden tot het gewenste succes. Versterking van de media en kanalen en afstemmen van de inhoudelijke consistentie helpt hier bij.

 

7. de aanhouder wint

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat je 9,2 keer moet bellen om een CEO aan de lijn te krijgen. In de praktijk houden we dit aantal niet vol. Zorg dat je meet en analyseert hoe de verschillende inspanning resultaat opleveren en geef niet te snel op. Creatief zijn kan zeker helpen in verder succes.

Deze 7 manieren helpen je om de funnel verder te vullen en optimaliseren.

Over de auteur

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.