Leestijd: ca. 4 minuten

In mijn vorige posts benaderde ik de invloed van social media en mobile op opleiden en leren sterk vanuit het perspectief van opleidingsbureaus. Deze keer wil ik de invloed belichten vanuit het perspectief van de organisaties, de klanten van opleidingsbureaus. Wat doen die met social media en mobile? Nog niet veel blijkt uit het laatste onderzoek dat NIDAP onder inkopers van opleidingen binnen organisaties heeft uitgevoerd. Maar er gebeurt in ieder geval iets.

Voor wie NIDAP niet kent: het is een onderzoeksorganisatie die jaarlijks onderzoek doet naar de markt voor bedrijfsopleidingen in Nederland. Het gaat dus om opleidingen binnen bedrijven en niet om onderwijsinstellingen. Voor het onderzoek interviewt zij functionarissen in organisaties die verantwoordelijk zijn voor opleidingen, onder meer voor de inkoop ervan. In het onderzoek wordt bijvoorbeeld gekeken naar toegepaste leervormen. Inmiddels is het meest recente onderzoeksrapport verschenen over het jaar 2009. Ik vind het natuurlijk interessant om te kijken of social media en mobile genoemd worden en in welke mate ze een rol spelen bij opleiden en leren.

Het blijkt dat van de inzet van social media in externe of interne bedrijfsopleidingen nog geen beeld beschikbaar is, eenvoudigweg omdat dit thema nog niet is meegenomen in de vragen die zijn gesteld. Ik schat overigens zelf in dat als het was gevraagd, het percentage dicht bij de 0% zit. Ik baseer me daarbij puur op het ontbreken van elke bewijs voor het gebruik van social media in dit kader.

Over mobile learning valt gelukkig meer te zeggen en dat is ook een noviteit voor het onderzoek, want mobile learning is in 2009 voor het eerst gemeten en komt dus ook in de scores terug. Bij externe bedrijfsopleidingen in 2009 geeft 5% van de organisaties aan dat ze gebruik maakt van mobile learning. Misschien niet veel ten opzichte van 95% voor klassikaal leren, maar is het is in ieder geval iets. Bij interne bedrijfsopleidingen geeft 7% van de organisaties aan dat ze mobile learning inzet als leervorm.

Helaas wordt uit het onderzoek niet duidelijk wat de respondenten dan precies doen met mobile learning en of daarbij bijvoorbeeld veel gebruikt wordt gemaakt van standaard functionaliteiten op mobiele telefoons of dat ze ontwikkelde applicaties, eventueel exclusief voor zichzelf ontwikkeld, inzetten.

Maar wat ik nou fascinerend vindt, is dat het blijkbaar voorkomt (5% zegt dat ze mobile learning gebruiken), maar dat je er bar weinig over hoort of leest. Ik gaf al in eerdere posts aan dat er geen informatie beschikbaar is over praktijkvoorbeelden van social media en mobile in relatie tot opleiden en leren bij Nederlandse organisaties. Gaat het bij die 5% misschien om vestigingen van internationale ondernemingen waar mobile learning bijvoorbeeld vanuit een Amerikaans hoofdkantoor wordt aangestuurd?

Het zou mooi zijn als de ervaringen die er dan blijkbaar moeten zijn eens gedeeld worden met anderen, zodat we er iets van kunnen leren en er op kunnen voortbouwen en uiteindelijk het beste van mobile learning kunnen inzetten. Verder zou het mooi zijn wanneer de inzet van social media bij opleiden en leren een plek krijgt in het volgende NIDAP-onderzoek, zodat we ook daar meer over te weten komen.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.