Leestijd: ca. 4 minuten

De cruciale succesfactor van cross media strategie is het vergroten van de conversie in de verschillende stappen van de strategie. Je geeft de klant een klantreis (of buyer journey) maar moet hem wel helpen bij het nemen van de stap naar de volgende fase. Om uiteindelijk het doel te bereiken dat vaak gekoppeld zal zijn aan kopen of iets anders doen (downloaden bijvoorbeeld).

De CTA, de call to action, is daarbij de trigger die de bezoeker, lezer, ontvanger, klant of wie dan ook moet bewegen om naar de volgende stap in de journey te gaan. Het succes van de CTA hangt mede af van een aantal neuromarketing aspecten, technologische aspecten en cross media invulling. In dit artikel ligt de focus op de aspecten die je kunnen helpen om de conversie bij de CTA te verhogen.

 

Tip 1 – Aantal alternatieven

Het aantal mogelijkheden dat we een klant bieden in onze vormen van communicatie (van folder tot website) om te reageren op onze “interactie” en te kijken naar de CTA is vaak te groot. Een mens heeft moeite met kiezen. Geef dus zo weinig mogelijk alternatieven op, dan hoef ik niet te kiezen en zal ik sneller actie ondernemen.

  • ken de doelstellingen van de cross media strategie
  • houd je aan de rol van het medium in de reis
  • focus op de doelstelling die dat medium heeft en leg daar de CTA

 

Tip 2 – Test tekst

Het schrijven van teksten lijkt ogenschijnlijk gemakkelijk. Toch bepaalt de woordkeus vaak de kwaliteit van de tekst. In het geval van CTA kunnen woorden bepalend zijn voor succes. Het testen van deze teksten via buttons op websites of in emailingen kan vrij gemakkelijk. In eerder testen is bijvoorbeeld “kijk voor beschikbaarheid” een betere CTA dan “boek nu”. Dat kan per soort klant, product, markt en dergelijke verschillen.

  • gebruik woorden als gemakkelijk en eenvoudig
  • ontwijk de leidende vorm in een CTA button
  • denk goed na over tekst

 

Tip 3 – Let ook op de volgende stappen

De CTA stopt niet bij de eerste stap. Een cross mediale strategie bestaat vaak uit meerdere stappen, meerdere media en dus meerdere klantcontactmomenten waarin je de klant in de journey verder wilt helpen. Het is goed om van tevoren bij elke CTA te realiseren wat de volgende CTA in het volgende contactmoment is. Voorkom dubbelingen, dezelfde teksten en onduidelijkheden bij de klant hierdoor.

  • maak kleine stappen in de journey / cross media strategie
  • zorg dat de klant zich in de journey herkent
  • let op de logica
  • zorg voor een goede verhaallijn

 

Tip 4 – Maak de CTA onderscheidend

Op websites praten we over buttons, in een email kunnen het buttons of woorden zijn. In elke uiting zit de CTA. Zorg er wel voor dat de ontvanger de CTA ziet, herkent en onderkent dat er actie ondernomen moet worden.

  • test met kleuren, afbeeldingen, formaten en teksten van een button of CTA
  • let op dat de button past in de geheel, verhaallijn en strategie maar zorg ook voor opvallende elementen

Het zijn 4 tips om conversie bij de CTA van een cross mediale strategie te vergroten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.