Leestijd: ca. 4 minuten

Organische zoekmachinemarketing, een veranderend logaritme maakt dat we als marketeer voortdurend alert zijn op de veranderingen. Het voordeel van organische zoekmachine optimalisatie is dat je er als marketeer mee kunt werken op basis van de bekende criteria.

In dit artikel gaan we de link leggen tussen enkele vormen van contentmarketing en het vergroten van de resultaten voor SEO (organische zoekmachine optimalisatie). Het geeft een beeld waarmee je kunt kijken of wat je doet leidt tot betere vindbaarheid en tevens kun je kijken of je alle genoemde elementen ook toepast.

De vele mogelijkheden online zijn ook meteen de valkuil, de kans bestaat dat je alles gaat doen en inzetten om zo hoog mogelijk in de ranking te komen. Bij het hogerop komen in de ranking telt echter ook de kwaliteit van de content en de frequentie van de content mee. Je kunt dus beter een keuze maken, focus op houden en uitermate goed inzetten dan proberen alle media in te zetten.

 

Social Networking en SEO

Bij social networking wordt gesproken over die sociale omgevingen waar het netwerken centraal staat. Denk hierbij aan sociale media als:

  • facebook
  • pinterest
  • twitter
  • linkedin
  • google+

Het koppelen van deze sociale netwerken aan SEO voor jezelf raakt de volgende punten:

  • koppel de sociale media met je website
  • overweeg om de sociale netwerken ook via andere online media te verspreiden zoals email; je wordt dan weer gezien en de combinatie is logisch
  • zorg ervoor dat niet teveel tekst letterlijk van de website op de sociale media wordt geplaatst
  • heb een duidelijk doel van de sociale media naar de doelstellingen van bijvoorbeeld je website en je cross media strategie; wil je traffic genereren, mensen engagen of andere doelen
  • gebruik de sociale media in de kracht die ze hebben, ga niet letterlijk op twitter hetzelfde doen als op linkedin; het verstoort het proces van SEO en irriteert de lezer

 

Het delen van video’s

Gebruik maken van bewegend beeld is een sterk middel als binding voor de klant en het vergroten van de vindbaarheid. Let wel op dat het materiaal voldoet aan de wensen, eisen en verwachtingen van de ontvanger en tevens moet je in de gaten houden of het beeldmateriaal wel klopt bij het medium dat je gaat inzetten.

Voorbeeld: een film kijken via facebook is anders dan een film kijken via youtube. De perceptie en het gebruik van de mensen is anders, de verschillen worden kleiner echter het effect kan groter zijn bij betere inzet.

Media die je kunt gebruiken zijn onder andere:

  • vimeo
  • youtube
  • hulu

Ook hier gelden weer een aantal afspraken die je moet maken:

  • gebruikt mijn klant het medium
  • kopieer niet zomaar hetzelfde beeldmateriaal naar vimeo en youtube; dat leidt tot verstoring van de SEO resultaten
  • het beeldmateriaal moet gevoed worden met de juiste tags en koppelingen om het SEO resultaat te vergroten en verbeteren

 

Het delen van geluidsfragmenten

Ook geluidsfragmenten kunnen goed gedeeld worden via verschillende media. Door de media te koppelen aan de website en sociale netwerk mogelijkheden versterkt dat de vindbaarheid.
Sociale media die onder andere gebruikt kunnen worden zijn:

  • soundcloud
  • yourlisten
  • bandcamp
  • verschillende digitale radiostations

Wat belangrijk is bij het delen van geluidsfragmenten is de koppeling aan tags en de vindbaarheid op zich. Geluidsfragmenten zonder beeld zijn vaak minder aantrekkelijk. Toch kun je nadenken over de ontwikkelingen en de mogelijkheden. Het aantal mogelijkheden neemt toe door de digitalisering. Maak het mensen en bezoekers gemakkelijk om een podcast te beluisteren. De genoemde media zijn voorlopers voor de Netflix van geluidsfragmenten.

Op deze wijze is vanuit 3 invalshoeken gekeken naar het gebruik van sociale media en de mogelijkheden ervan teneinde de SEO (organische vindbaarheid) te vergroten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.