Leestijd: ca. 5 minuten

Content. Een beladen begrip vanuit de ontwikkeling online. Door de grote verscheidenheid aan mogelijkheden online en de vele verschillende manieren waarmee we met devices omgaan en dus ook met de content maakt dat contentmarketing meer aandacht krijgt dan normaal. Content bestaat immers al zolang we met elkaar communiceren, offline en online, direct en indirect. De content moet namelijk die informatie leveren die we nodig hebben om de klant of lezer verder te helpen in het proces om uiteindelijk klant te worden.

Omdat content en contentmarketing dus belangrijker zijn dan ooit 21 tips op een rij om de strategie te optimaliseren.

  1. Gebruik keywords

De belangrijkste woorden in de content worden ook wel de keywords genoemd. Deze zijn onder andere belangrijk voor de vindbaarheid van de content. Keywords moet je minimaal plaatsen in de kopregels van de tekst en de een aantal keren in de alinea’s tekst er onder. Gemiddeld mag een tekst van 300 woorden de keywords 3 of 4 keer in zich hebben.

  1. Zorg voor een eenduidige tone of voice

De lezer raakt gewend een een bepaalde stijl of uitstraling in de teksten en de content vanuit de diverse plekken. Dat maakt dat het aangenamer is of juist niet maar zeker herkenbaar. De herkenbaarheid draagt zeker bij aan brandbuilding.

  1. Vertrouwen en transparantie gaan hand in hand

Door de zichtbaarheid en transparantie vergroot je het vertrouwen van en met klanten en lezers. Laat de mensen meedenken en meekijken in de content, betrek heb bij het produceren van de content, voer interacties, geef reacties en laat je open en eerlijk als mens zien. En let op, vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.

  1. Gebruik verschillende contentvormen

Een blog schrijven is 1 vorm van contentproductie. Mogelijk zijn er meer vormen van content rondom het ene thema te ontwikkelen. Denk aan een blog, een video, een infographic of aan een white paper. Deze vormen kunnen op verschillende devices worden geopend en via verschillende media worden verspreid, Zie ook de tip over cross content strategie.

  1. Goede headlines worden gelezen

De gemiddelde bezoeker heeft slechts een kleine aandachtsboog. De bezoeker wil dus snel zien waar iets over gaat en wat er te verwachten is. De kopregel is dus van dusdanig belang dat dat gaat werken. De titel van deze blog zegt in 4 woorden waar de blog over gaat.

  1. Nieuws!

Iedereen is betrokken bij nieuws. Er is elke dag nieuws en vaak kan dat worden gerelateerd aan onderwerpen die passen bij je eigen thema’s. Koppel het nieuws aan je thema. Het valt dan sneller op onder de andere content van jezelf en anderen en het vergoot ook nog eens de vindbaarheid.

  1. Los fouten op

Iedereen maakt fouten, die fouten moeten wel worden opgelost voordat je nieuwe en andere content opnieuw gaat plaatsen. Het gaat om het gegeven dat een artikel bijvoorbeeld remmend is voor de vindbaarheid omdat de SEO-regels niet goed zijn toegepast. Wanneer deze niet worden hersteld heeft de minder goede vindbaarheid ook gevolgen voor de nieuwe content.

  1. Zorg voor engagement

Engagement is een term die we gebruiken en niet allemaal als hetzelfde omschrijven. Meestal zijn het termen als betrokkenheid en identificatie met de lezer. Zorg dat je engage met je bezoekers. Meet bijvoorbeeld het aantal volgers, delers, likers en mensen die reageren.

  1. Plaats de content ook een keer elders

Jouw eigen content op een andere omgeving plaatsen vergroot je eigen bereik onder nieuw publiek. Mogelijk trekt dat weer nieuwe en andere bezoekers naar jouw website.

  1. Leer van anderen

Bekijk de blogs en de content van anderen. En dan niet alleen directe concurrenten. Zoek een paar bedrijven op die je als een voorbeeld ziet rondom contentmarketing en kijk hoe en wat zij doen. Neem de eenvoudige zaken direct over en kijk of deze voor jou ook werken.

  1. Contentplanning

Planning is niet heilig maar bij content kun je niet werken zonder een planning. Content komt niet vanzelf, iedereen wil wel content leveren maar het komt er niet van. Uiteindelijk krijg je dan de situatie dat je niets kunt plaatsen en een dag niet plaatsen kost je volgers.

Dit zijn de eerste 11 van 21 tips. In het volgende artikel gaan we verder.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.