Leestijd: ca. 5 minuten

We ontkomen er deze dagen niet aan, allerlei lijstjes die 2009 beschouwen en vooruit kijken naar 2010. Ook ik (ja, hoe afgezaagd het ook is) wil even met jullie vooruit kijken naar komend jaar. 2010 wordt namelijk een geweldig jaar voor iedereen die tot over zijn oren in de marketing en media wereld zit. Een geweldig jaar voor elke marketeer met vuur in zijn aderen. Een geweldig jaar voor iedereen die durf toont en vol passie zit.

Maar waarom dan? Ik denk dat de waarom in dit geval velen gezichten heeft. Wellicht niet allemaal even tastbaar, maar daarom niet minder interessant.

Als eerste reden wil ik, net als velen voor mij, de economische ‘crisis’ beschrijven. En ja, ‘crisis’ schrijf ik natuurlijk niet voor niks tussen aanhalingstekens. Want wat is een crisis……merken we de crisis…..hebben we het niet nog steeds enorm goed? Maargoed, onmiskenbaar heeft het effect gehad op 2009, ook op de marketingwereld. Marketing krijgt in momenten van malaise altijd forse klappen, zo ook afgelopen jaar. Voor marketeers met pit vormt dit echter enkel een nog grotere uitdaging. Zijn in tijden van crisis namelijk niet de grootste marketingwinsten te behalen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van marktaandelen en aan imago verbeteringen.

De periode waarin het herstel moet worden ingezet, maar waarin nog stevige klappen gaan vallen, is in mijn opinie nog VEEL interessanter en uitdagender dan de crisis zelf. Komend jaar (en ook nog in 2011) zullen consumenten de gebeurtenissen van 2009 voelen, zullen bepaalde branches het nog enorm lastig krijgen en zullen andere branches juist de opmars weer inzetten. Is het niet enorm interessant om tijdens de komende periode midden in de maatschappij en het werkende leven te staan? Voor mij (en voor veel andere lezers) is dit de eerste economische neergang die we bewust meemaken, erg leerzaam dus.

Tijdens deze economische malaise, en deels wellicht mede door de economische malaise,  bereikte social media een hype niveau in 2009. Komend jaar bereiken we echter het einde van de hype, dat is wel duidelijk. Vorig jaar was de aandacht TEveel gevestigd op social media als doel, in plaats van als middel dat ingezet kan worden ten gunste van de marketingcommunicatie. 2010 wordt in dat opzicht het jaar van ontnuchtering. Bedrijven zullen ontdekken dat social media niet the holy grail is die ze voor ogen werd gehouden door de vele marketinggoeroes. En mensen, believe me, dat is zeer goed nieuws! De markt heeft namelijk keihard ontnuchtering nodig, anders verliezen we de kijk op het grote plaatje en de marketing als eeuwenoud vakgebied. Bovendien zijn enkel de schreeuwers komende jaren bang voor hun hachje. De internetwereld gaat een harde schifting tegemoet, een boeiende ontwikkeling.

2010 wordt echter juist door die afgeserveerde social media hype een zeer interessant jaar voor alle marketeers die zich willen verdiepen in de transparante nieuwe marketingwereld. Marketing is nog altijd marketing, maar wel met een nieuw en boeiend internetkanaal. Het sociale internetkanaal! Dit verschijnsel kan complete bedrijven en personen maken, maar zeker ook kraken. Ook hier zullen waarde en kwaliteit dus een steeds grotere rol gaan spelen. Met enkel waarde en kwaliteit red je het echter niet meer in deze sociale internetomgeving. Je zult ook ‘sociaal’ gedrag moeten vertonen ten opzichte van je stakeholders. Oftewel, marketing (maar dan oprechte en open marketing) wordt belangrijker dan ooit tevoren. In die zin kunnen we wellicht dan ook beter spreken van ‘hernieuwde public relations’ of ‘social business’ dan dat we spreken over social media marketing.

2010 wordt tevens het jaar waarin internetmarketing definitief haar plek binnen de corporate marketingstrategie kan en zal gaan vinden. Niet langer zal internet en het inzetten van nieuwe media voor marketingdoeleinden een experiment zijn. Niet langer zullen internetinspanningen als losse eilandjes binnen het bedrijf drijven. Niet langer zullen bedrijven internet onder de IT of ICT afdeling plaatsen. Niet langer zal het bedrijfsleven accepteren dat internetmarketeers in hun eigen wereldje leven en werken. We zullen nieuwe media inzichtelijk moeten maken en iedere online marketeer moet zijn of haar verantwoordelijkheid hierin nemen en promoten.

Tot zo ver mijn vooruitblik op een ongetwijfeld zeer boeiend jaar! En…als het beeld dat ik hier schets iets te utopisch of lyrisch is, laat ons dan even weten hoe jij 2010 ziet. Ook als je net zo enthousiast bent als ik horen we natuurlijk graag wat je visie op 2010 is.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Allereerst een gelukkig en succesvol nieuwjaar toegewenst Sjef!

    Ik hoop ook dat bedrijven dit jaar social media als middel gaan zien en niet als doel.

    Beantwoorden
  2. Sjoerd Bosmans

    Positief beeld schets je Sjef:) Ben alleen bang dat sommige bedrijven internetmarketing nog steeds als experiment zullen ervaren omdat ze gewoonweg niet over de kennis beschikken. Daarom ben ik het met je eens dat het nog meer inzichtelijk gemaakt zal moeten worden door de mensen die er verstand van hebben.
    Ben benieuwd wat 2010 zal brengen, maar het wordt ongetwijfeld een boeiend jaar waarin internetmarketing nog meer volwassen zal worden:)

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.