Leestijd: ca. 3 minuten

Gamification: het toevoegen van gamedesign-elementen aan een non-game omgeving. Het label ‘hype’  is absoluut op zijn plek. De huidige implementaties zijn echter niet hoogstaand: men gooit er een puntensysteem in, ‘pleuren’ er een paar badges tegenaan en dat is het.

Ik doe momenteel, als deel van een onderzoeksstage, onderzoek naar gamification. Vandaag in BijgespijkerdTV een van de meest zinnige stemmen in het publieke debat over gamification: Sebastian Deterding. Want in een debat dat bol staat van het (utopische) enthousiasme over de mogelijkheden, kan je altijd op een norse Duitse scholar rekenenen om de boel te relativeren.

Sebastian Deterding is een user experience designer en gameresearcher aan de Universiteit van Hamburg, waar hij een PhD over de the motiverende psychology van gameified applicaties nastreeft. In mijn onderzoek naar gamification (over de toedracht, het praktijkniveau voor business en de huidige staat van het landschap) is Deterding een van de mensen die heel goed weet waar de kracht ligt van de integratie van game-elemeneten.

Hij bekritiseert de huidige staat van gamification door het gebrek aan diepgang en de focus op extrinsieke motivaties. In dit verhaal laat hij zien wat er mist in het huidige speelveld (3 dingen aldus Deterding) en laat hij zien in welke platformen hij goed geïntegreerde mechanismen en elementen herkent.

De talk duurt misschien wat lang, maar voor wie nou eindelijk een zinnig verhaal wil horen over gamification is Deterdings’ verhaal zeer de moeite waard. Hij geeft inzicht in wat er schort aan huidige implementaties en vertelt met passie over wat wel werkt, welke winst te behalen is en hoe bedrijven en organisaties dat kunnen doen.

Deterding gaat op een ander platform ook rechtstreeks in tegen Gamification-evangelisten als Gabe Zichermann die te kort door de bocht redeneren en hun theorieën (bijvoorbeeld geleend uit de psychologie) zeer discutabel interpreteren. Dit is een zeer interessante discussie.

Een ander kritisch verhaal over gamification en waarom het beter exploitationware genoemd kan worden schrijft Ian Bogost (Gamewetenschapper) en een meer positief verhaal zie je in een eerdere BijgespijkerdTV met een talk van Jesse Schell.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.